10 February, 2013

PP 3: Egypt

Jeg har vært i Egypt en rekke ganger, og setter enormt pris på landet og folket. En vidunderlig ting med å vende tilbake er at vennskap holdes ved like og utvikler seg. I episode 3 fra "Pauls Planet - Balkan og Egypt", som ble spilt inn i 2007, med tilbakeblikk til 2000, tar jeg deg med på en rundtur i landet før jeg stopper opp ved vennene mine i Kairo. Vennskap går på tvers av alder, kultur, religion og kjønn.

2007, hjemme hos Magdy.
Nå, fem år senere.
Min vennskapsfamilie i De Dødes By og Esraas (Esraas Greatest Dream) familie i Darb Al Ahmar er de beste eksempler på hvor godt og morsomt det er å huske på hverandre. Jeg føler spesielt sterkt for Esraa, som var åtte år gammel da jeg så henne sist. Nå er hun tretten, og snakker engelsk med meg. Litt kult er det, at hun har siste kommentar i episoden:



(varighet 25 min, i 4:3 og begrenset oppløsning, men historien er vel verdt det...)

Jeg er ganske sikker på at det ikke vil gå fem år til vi sees igjen. Esraa er nysgjerrig, vitebegjærlig, undrende, smart og morsom. Det er akkurat piker som henne som kan gjøre en forskjell i Egypt, og det er jeg sikker på at hun kommer til å gjøre. Hun sier det vel best selv, i videoen ovenfor: "I love you!"

God Reise


No comments:

Post a Comment