03 February, 2013

en klage til NSB

Hei

Jeg er en innbitt kollektivtilhenger som når jeg kan, bruker halvannet døgn i buss og tog fremfor å fly når jeg reiser mellom arrangørene hvor jeg holder foredrag om nettopp det å reise. Jeg skulle på tirsdag avholde seminar hos Folkehøgskolen 69 grader nord i Malangen og tok buss fra Ørsta til Trondheim og nattoget derfra til Fauske, hvorfra jeg skulle busse via Narvik til Tømmernes.

Søndag 4. februar satt jeg altså på nattoget, som utpå natten fikk en teknisk feil som medførte 40 minutters forsinkelse. Togpersonalet var høflig og korrekt, og informerte oss som var avhengig av buss fra Fauske om at de skulle gjøre det de kunne for å ta inn det tapte.

Ved Rognan var vi nesten i rute og busselskapet var etter hva jeg fikk forståelse av kontaktet, slik at vi var berget. Så bestemte imidlertid en trafikkleder i Trondheim at togsettet skulle stå stille og vente på motgående tog nordfra, heller enn at det skulle vente på oss og slik pådra seg en moderat forsinkelse (som det kunne tatt igjen lenge før Trondheim).

Vi kom altså et kvarter for sent fram til Fauske og mistet følgelig bussen, som er den eneste som korresponderer nordover fra Narvik. Konduktøren var tydelig flau på NSB's vegne, men kunne lite gjøre. Han oppgav selv å ha innklaget avgjørelsen.

Da jeg forrige gang tok dette toget var det også forsinket, men det ble satt opp maxitaxi på NSB's regning slik at vi tok igjen bussen ved første ferge. Jeg bad om at dette ble gjort, men en stadig mer beklagende konduktør kunne informere om at denne praksisen tok slutt i desember. Grunnen er nok at det ble veldig, veldig dyrt for NSB, om jeg skal tro min personlige statistikk på denne strekningen.


en bilfattig og sprengkald E6 ... men vakkert var det.
Jeg kler meg ikke for lengre opphold i 12 minusgrader når jeg skal ta tog som korresponderer med buss, men i motsetning til NSB ser jeg en forpliktelse i å overholde mine avtaler, dermed måtte jeg haike fra Fauske. Jeg skal ikke klandre NSB for at Fauske er et av landets mest "harry" plasser, hvor man faktisk sjikaneres med ukvemsrop fra billister når man forsøker å få sitte på, men ikke desto mindre ble jeg stående lenge nok til at foredraget neste dag ble gjennomført med feber og sviktende stemme. Jeg takker skjebnen for at jeg i det hele tatt kom fram.

Denne klagen, såvel som tidligere både gode og dårlige erfaringer med NSB, presenteres på bloggen min, hvor også NSB's tilsvar skal få plass. Jeg håper at dere finner det riktig å kompensere min tort og svie med mer enn et komfort-tillegg, slik jeg ble avspist forrige gang jeg hadde grunn til å klage. Dere bør i det minste refundere billettprisen på 399.-.

Med vennlig hilsen
Paul

No comments:

Post a Comment