05 March, 2011

Men EVENTYRERNE?

Er dette debatten vi er lei av før de debatterte kommer hjem? Folk er enormt engasjert, men kvaliteten på foruminnleggene er mildt sagt varierende. Bidragene kan deles i to jevne hauger, den støttende og den foraktende. Det de aller fleste har til felles, er mangel på innsikt. Det er lov til å mene, men når faktafeil, misforståelser og synsing løper helt løpsk, blir jeg lei.

Derfor søkte jeg etter de som burde ha greie på dette. Eventyrerne våre. Disse stolte individene som har gjort umenneskelige bragder på de mest ubarmhjertige plasser. Jeg kaller dem likevel ikke helter, for jeg tilhører selv nevnte yrkesgruppe - om enn i en noe mer "menneskelig" genre - så jeg vet at det å kunne følge sitt eventyr er et selvvalgt privilegium som ikke kvalifiserer til heltestatus. Men at de er noen skikkelige tøffinger, det er hevet over tvil - og de har virkelig peiling på det de driver med!

I søken etter deres klokskap og erfaringer bega jeg meg ut i verdensveven. Jeg har altså trålet etter ytringer, kommentarer, vurderinger og betrakninger gjort av meritterte nordmenn. Jeg har søkt kombinasjonene av "Berserk" og Sjur Mørdre, Lars Monsen, Erling Kagge, Tormod Granheim, Vegard Ulvang, Ralph Høibakk, Stein P AasheimRune Gjeldnes, Cecilie Skog, Liv Arnesen, Jon Gangdal, Jarle Traa og Monica Kristensen uten å finne spor av engasjement. Flere av disse har mistet nære venner eller egne kroppsdeler i realisering av deres turer, så det ville være interessant og verdifullt med deres refleksjoner, men hverken på deres hjemmesider, blogger eller i forum kommer opp noe som helst.

Et par stykker har blitt kontaktet av journalister. Da må man jo svare, men det kan se ut som om spørsmålstillingen kun la opp til å vurdere sannsynligheten for at Berserk tross alt skulle klare seg. En annen mulighet er at de er redd å gjøre seg upopulære ved å si hva de mener.
Si meg ... har disse sterke karakterene vært for lenge aleine? Har de ikke lyst til å skrike ut en eller annen sterk oppfatning, slik jeg nå har gjort i en serie blogginnlegg? Disse ekspedisjonistene vet jo hva dette dreier seg om, for de har selv vært i liknende kriser og de er dermed de eneste vi har som faktisk kan gi oss en forståelse for Andhøys indre verden. Vi trenger dem nå, for å fatte hvordan ulykken kunne skje og for å kunne vurdere om Berserkene er en tapper gjeng anarkistiske vikinger eller bare noen ansvarsløse adrenalinjunkies. Ikke minst trenger vi deres kunnskap for å redusere faren for at noe liknende skjer i fremtiden.

Hele gjengen har utgitt bøker om bragdene sine, så tausheten kan ikke skyldes at de ikke er skriveføre. Er de da redd for å kaste stein i glasshus, slik noen korrekt har påpekt jeg driver med? Har de et snev av dårlig samvittighet for ulykker de har vært med på, eller nestenulykker de aldri har fortalt om? Føler de en slags misforstått kollegial "gentlemans agreement" om ikke å hakke på hverandre? Det skapte jo masse spetakkel den gang Gangdal kritiserte klatremåten til Traa, som nesten omkom på Everest. Da kom Aasheim ut av naustet og forsvarte Traa, og vi fikk en flott debatt mellom folk som faktisk har peiling, ikke bare sentimentalister og forståsegpåere, slik det er nå. Aasheim har endog tråkket til med ironi, men det var ikke så heldig...

I foreløpig mangel på ovenstående ekspertise vender jeg meg til Odd Roar Lange. Han hadde nok vært på lista ovenfor, hadde ikke journalistikken tatt ham, men han har nært kjennskap til "bransjen" og skriver meget kunnskapsrikt og interessant i sin blogg: "Vi trenger ikke de ville ekspedisjonene."
    En annen blogg, som jeg har henvist til tidligere, er "Den Afrikanske Farmen", skrevet av en norsk kvinne med en skarp penn i Namibia. I Amundsen og Hjalmar Johansen ser hun på mønsteret i polarhistorien vår og i "Gutta på tur" ser hun på Berserks (u)ansvarlighet. Anbefales.
    Jarle Andhøy har heller ikke spart på blekket i sine blogger. Han beskriver faktisk selv at "Skuta er fullastet langt over lastemerket" og at mannskapet har vokst opp med "McDonalds, Playstation, såpeserier og MTV".
    Vi Menn kan forresten fortelle at Berserk allerede var forsinket ved ankomst Ross-Shelfen, ettersom de hadde fått et tau i propellen underveis fra Christchurch.
    Skip Novac later likevel til å være guruen i denne sammenheng. Han slår utvetydig fast "– Jeg ville aldri reist med en liten seilbåt inn i Ross-havet. Det er for stor risiko."

Men aller helst vil jeg lese tankene til våre eventyrlige seilere og polfarere. Hvor er dere nå?

?
Paul