24 April, 2014

Isklar presenterer: Treskjærer Lars Stana



Dette hadde jeg gledet meg til lenge. Lars Stana er en svært trivelig og dyktig kar som tok varmt imot meg da jeg syklet forbi sist sommer. Jeg sa jeg gjerne ville tilbake for å filme arbeidet hans, og endelig lot det seg gjøre.



Lars hevder han har verdens beste hobbyverksted, og det er i prinsippet hobbyen sin han utøver når han går løs på tre, glass og leire i det svært velutstyrte og romslige "snekkeratelieret" sitt. En gang var det 16 ansatte her, men behovet for treprodukter til rosemaling har dabbet av, og etterspørselen for gaveartikler i tre har hatt nedgang. Dette falt imidlertid sammen med at Lars gikk av med pensjon for snart ti år siden, og nå fryder han seg over at det kommer noen tusen på kontoen hver måned uten at han må "skjære dem ut av tre først".
   -Det er så trygt og godt, sier han, og presiserer at han jo ikke har rare forbruket, der han trives så godt, litt utenfor Odda, vis a vis Folgefonnas hvite tak.

I programmene om Lars - ja, det ble faktisk to - konsentrerer jeg meg om trearbeidet hans, men det blir også til alskens produkter av fargerikt glass og leire, som du kan stikke innom å se på i butikken hans langs veien. Der er det bra besøk på sommermånedene, og god arbeidsro det meste av året ellers.
   -Hvis jeg har hatt en hel dag uten en eneste telefon eller kunde, og ingen kameramann har hengt over meg, så går jeg opp om kvelden og fryder meg over arbeidsroen jeg har hatt.



    Men jeg har vært hos Lars har jeg også hatt arbeidsro. Lars har plass nok, så dagene jeg har bodd hos ham har vært svært hyggelige, med den slags prat som får utvikle seg litt ettersom man blir kjent. God mat lager han også, gjerne fersk fra fiskebilen inne i Odda, hvor han er fast kunde og tydelig godt likt.

Da opptakene er i boks, og jeg studerer hans kunstferdige karveskur på et trefat, erter jeg ham med at han er en menneskefientlig einstøing, men får et lurt smil tilbake. Lars har fått seg en ny kjæreste etter at kona døde, elsker når barn kommer inn på verkstedet med spørsmål og undring, og er slett ikke asosial. Han oppsøker bare ikke det sosiale...

Treskjærer Lars Stana har troll til å ønske velkommen ...


Vel møtt i Hardanger! :) !

No comments:

Post a Comment