26 January, 2011

2x show på Ørlandet

Morgenferga kommer inn til Brekstad havn, sett fra hotellet ...
Været går fra klar morgen med utsikt over Trondheimsfjorden, til regn, sludd og snø. Hotellnatten erstattes av forlegning i kaserne B, som er utstyrt med dusj og flatskjerm. Faktisk er eneste negative side ved engasjementene mine for forsvaret, at alt er så mye bedre enn da jeg en gang ble uskrevet sersjant.

luftforsvaret har totalt merkedilla ...
I 2011 fortoner tåladder seg som noe fra den finske vinterkrigen, men det var jo det vi brukte før fotposenes inntog. Nå har de ullundertøy, goretexprodukter og tipp-topp tørrproviant, heller enn en infisert kiste med tørre brødskiver. I tillegg er det en bedre tone mellom befal og mannskap, et eksplosivt velferdstilbud (deriblant meg - et velferdsgode!) og ikke minst et raust innslag av motiverte jenter i de fleste avdelinger. Det må være atskillig lettere å gå inn luka under marsj når du har en optimistisk dinglende flette ned over uniformsryggen foran deg. Men en slik endring har ikke kommet over natta – eller tiåret – så da føler jeg at jeg tilhører en annen tid.

Desto morsommere er det, når tilbakemeldingen fra soldatene i messa i dag var “fortellerstilen er det beste ved foredraget ditt, du fremstiller det så levende!" OK. Da har jeg fått min oppreisning. Det er artig at jeg kan inspirere og motivere 19-åringer, og godt å få en spørsmålsrunde som viser positiv nysgjerrighet. Misjonen min er enkel. Jeg vil påvirke dem, provosere dem og underholde dem, alt med det formål å få dem til å leve sitt EGET liv. Vi er så privilegerte. De enda mer enn det jeg var, og det er det som er deres store utfordring – alt de behøver å gjøre, er å definere livet sitt og ta kontroll. Det er en temmelig tøff ting å gi seg i kast med, og jeg mener at et halvt år eller to på reisefot er det beste utgangspunkt for å få det til...

SISTE: Foredraget neste dag ble også godt mottatt. Velferdssjef Viggo ønsket seg historien om syklingen gjennom Amerikaene, som jeg tok grundig, før det ble tid til Venezia-Dubrovnik og Balkan til slutt. Nå har jeg lyst til snart å gi en presentasjon av Egypt igjen!!!

1 comment:

  1. Hei!
    Lovet å gi en liten tilbakemelding på foredraget ditt, og her kommer noen ord..
    Som sagt tok jeg en ekstra overnatting på Brekstad for å få med meg Paul Planet i Valhall, og det angrer jeg ikke på!
    Forventet vel egentlig et strømlinjeformet lysbildeshow med kommentarer fra diverse reiser, og det hadde vært greit nok, men til min gledelige overraskelse ble det alt annet enn det. Reiseskildringene ble framført veldig personlig og levende, med fokus på mellommenneskelige relasjoner. Det var mange fornøyelige avstikkere i form av småfortellinger/historier fra flere av turene, pluss flotte bilder, så tiden gikk alt for fort. Smilte nesten hele tiden og lo ofte :)) Takk for en trivelig kveld i godt selskap ^_^

    ReplyDelete