22 January, 2011

Å reise er å spise ...

Det er sanseinntrykkene som forteller deg at du er på tur, og fullt mulig å reise selv med enkelte sanser. I dag skal jeg til Russland og Hellas. Disse fascinerende nasjonene kommer nemlig på besøk, hjem til meg. Russland skal jeg ta inn både visuelt og i matveien, ettersom Elena har sendt oppskrift på "Borsch" - en suppe jeg skal lage før hun kommer. Hellas blir først og fremst en visuell opplevelse, ettersom Myrto er derfra. Nå haster det med å handle inn til suppa ... jeg oppdaterer etter hvert som den utvikler seg.

 senere: Å nei, jeg misforstod oppskriften BIG TIME ... jeg har raspet opp omlag fem ganger mer rødbet enn nødvendig ...

Saftigere rødfarge får du ikke - dette er stjernesunt, til en latterlig lav pris.
Grunnen til at jeg satset så heftig på rødbetfronten, var at kålhuet jeg kjøpte, veide det dobbelte av oppskriften, det resulterte i et imponerende berg av strimler:

Ingrid Espelig Hovig hadde ikke hadde hatt behov for "ekstra grønt" for å pynte på dette ...
Ekspertisen ankom i tolvte time, sendte meg ut etter kyllingfileter og satte igang med russiske hemmeligheter. Overskuddslageret av kål og beter kan jeg leve på en uke ...

Supper er spesielt, det er noe mystisk med dem. En biff er en biff ... men en suppe ...
En kokende løk gir smak til kyllingen, gulrot koker inn med betene, det sukres, saltes og pepres – vellukten sprer seg i kåken – og klokka går. Dette skal helst koke et par timer!

Nå er det like før raspen havner oppi kål- og kyllinggryta, som i følge Elena er ALT for liten ...
Resultatet hadde visstnok blitt enda bedre etter å få stå en dag. Det blir det imidlertid ikke noe av, for det nytter ikke å slutte å spise! Finn oppskrifter på borsch her: MASSE OPPSKRIFTER!

Perfekt vintermat!
Altså: Islandsk råtten hai og hardfisk til forrett, russisk øl, suppe og ekspertise, pluss gresk selskap. Jeg var hjemme i kveld, men samtidig langt herfra.

Takk for reisen!

No comments:

Post a Comment