12 January, 2013

Dykking i Egypt

I have had three days under water in Marsa Alam. This is an "all inclusive resort" of the kind I normally  avoid, but if you want to dive, this is the way to do it. I will let the photos speak for themselves and make another post soon, about this place, the dive company and the way to get here from Cairo.

"alt OK!"
Muhammed guide
En flott musling ...

... og en til!

blue-spotted skate
Ferdighetsnivået mitt holdes på et nøkternt nivå av de ganske lange pausene jeg har mellom hver gang jeg dykker. Siste gang var i Lofoten sist vår. Jeg har derfor bestemt meg for å operere med en erfaring på 25 dykk, permanent. Slik får guidene ikke for store forhåpninger og kan heller dømme meg ut i fra det de ser.
    Her har jeg Muhamed, en egypter som virker veldig grundig og pålitelig. Det går ikke lenge før det ser ut til at han trives med å ha meg som klient.

Bortsett fra å ivareta sikkerheten omkring dykket, vil en god instruktør/guide kjenne området godt, og peke ut spesielle plasser hvor fisk eller koraller av spesiell interesse holder til. I tillegg vet de hva de skal se etter, slik at de ofte får øye på ting som ellers ville gått meg hus forbi.

Tostripet Klovnefisk, også kalt Anemonefisk.
De vokter anemonen, som beskytter dem.

Det er kjempegøy å ligge å kikke. Her en Masked Butterfly Fish.
Surgeonfish - med gule "skalpeller".
Lionfish skal du ikke kødde med.

Yellow Butterfly Fish
Blekksprut i skjul

Gunnar - min "buddy" i dag.
Det er få dykkere her i januar, så jeg hadde Muhamed for meg selv i går. I dag var to herrer fra henholdsvis Sverige og Norge med, og jeg fikk svenske Gunnar som buddy, mens Muhamed tok seg spesielt av norske Ivar, en kul fyr på 70, som lærte seg å dykke for få år siden.
    Muhamed så at Gunnar og jeg greide oss fint alene, så vi avtalte svømmemønster, trykkrutiner og rute, og var litt for oss selv langs revet. Gunnar fulgte meg som en skygge, også interessert i å fotografere, så vi passet fint sammen.
    På vei tilbake hadde vi kommet opp til omlag ti meter da jeg fikk øye på noe som først så ut som en stein nede på tjue meter.
    Jeg måtte se flere ganger, og var litt stolt over at det for en gang skyld var meg selv som fikk øye på noe spesielt et stykke unna. En vidunderlig flott skilpadde lå der nede, så vi seg langsomt ned, med tid for kameraet til å finne fokus og holdes i ro.
    Etter et par sekunder lettet den massive kroppen, vektløst, og fløy langsomt utover i det store blå. Virkelig et flott syn. Nå har jeg en dykkedag igjen, før jeg returnerer til Kairo. Jeg savner en skikkelig shisha nå ...

... er den ikke fin?


Welcome to Egypt!

No comments:

Post a Comment