09 January, 2013

Kvinner i Egypt

En typisk egyptisk kvinne?
Muslimske kvinner, tilbakeholdne og beskjedne, tildekkede og underdanige. Kuet av mannen og tvangsgiftet til den familien måtte velge ut. Sosiale offer, med liten bevegelsesfrihet og tunge plikter i hjemmet.

nysgjerrig
Er det slik du tror de er, kvinnene i Egypt? Da anbefaler jeg på det sterkeste at du tar deg en tur til Kairo. Du vil først bli litt forvirret, deretter overrasket og til slutt kanskje sjokkert over hvilke menneskemøter du vil oppleve, dersom du er villig til å la det skje.
frigjort
    Muslimske kvinner er nemlig som andre kvinner. Kulturen deres og sosiale hensyn gjør at de kler seg litt annerledes. Dessverre er det slik i Egypt at mange menn ønsker at deres kone skal tildekke seg, men det er også mange unge kvinner tolker Koranen slik at de velger hijab selv om deres foreldre faktisk fraråder det.
    Gatebildet er altså forvirrende og vanskelig å forstå, med noen få som benytter niqab forand ansiktet, et stort flertall med hijab over håret og en liten gruppe som lar håret vises fritt.

selvbevisst
"free mind"
spontane
lekende
naturlig
Det jeg ikke var forberedt på, er at graden av tildekking ikke er avgjørende for kvinnens adferd, som uansett er er generelt restriktiv overfor egyptiske menn og generelt positiv overfor meg.
    Da jeg stod i matoljebutikken til en venn i den gamle bydelen fortalte jeg to av hans kvinnelige kunder at de er vakre, og de smilte og takket. Han så forbauset på meg og slo fast at han ville fått en lussing om han sa det samme. Da bare lo de.
    Som turist og Europeer har du altså et slingringsmonn. Kvinner er nysgjerrige og kontaktsøkende. Jeg får rett som det er telefonnummer og facebookadresser og er smigret over de spøkefulle, nysgjerrige og ikke rent sjelden direkte flirtende blikkene jeg får.
    Ved et par anledninger har jeg snakket med kvinner som kun viser øyenene, og attpåtil fått et fast håndtrykk fra en av dem. Det var jaggu mer enn jeg trodde var mulig. Og egentlig er det det.


Som jeg kom inn på i innlegget Menn i Egypt er det mange som ser ned på kvinner som ikke dekker til håret eller går i stramtsittende klær. De har større sjanse for å behandles med lite respekt, men på samme måte som muslimer stort sett stilltiende tolerer homofili så lenge den ikke praktiseres synlig, så kan folk i Kairo kle og føre seg som de vil.
    Det er en svært merkelig dobbeltmoral som gjelder. Gang på gang får jeg høre at ingen dømmes, for det er det bare Allah som kan. Men feil mener de at det er, for det bryter med religionens lover. Er ikke det å dømme?

humoristisk
modig
Amira!
Du får dømme selv, ut i fra bildene i dette innlegget. Kanskje savner du de gamle rynketrynene og "teltene" Jeg har noen av dem også, og selvsagt er det mer konservativt ute på landsbygda, slik et par bilder fra Siwa viste. Men fremtiden er i Kairo, og den oppvoksende generasjon skal skape den.
    Unge moderne damer har lenge strømmet til universitetene, de diskuterer politikk og de deltar i arbeidslivet. De dekker riktignok ofte til håret, enten de er muslimer eller koptiske kristne. Dette gjør at menn behandler dem bedre, samtidig som det beskytter håret fra Kairos støv og skitt.
    Det er også tydelig at det er en motesak, og at det er langt mer iøynefallende med en vakker hijab over oppsatt hår, med farger som som matcher en stramtsittende genser som strekker seg akkurat ned over rumpa, enn med langt sort, slett hår.

Dersom kulturer skal måles mot hverandre, og valget står mellom småpussa, halvnakne damer som uøvd vakler avsted på høye hæler i Spikersuppa og de elegante, utdannelseshungrige og fargerike kvinnene Talaat Harb, så vet jeg hva jeg foretrekker. En urettferdig sammenlikning, men jeg klarer ikke la være.
    Jeg så til og med et fabelaktig eksempel på at de banker norske lukeparkeringsegenskaper (uavhengig av kjønn!), for betrakt miraklet på bildet under! Det er hverken plass foran eller bak - og jeg så det skje. Mesteren for denne praktprestasjonen står til venstre.

Aldri sett maken. Jeg gir meg ende over! Lekkert, rett og slett.

Uavhengig av klesdrakt og festkutyme er det for øvrig en forskjell på nordiske og arabiske kvinner som ikke er å diskutere - og den trumfer alt annet.

Blikket.


Welcome to Cairo.    ;o)

No comments:

Post a Comment