11 February, 2011

Prøv Couch Surfing!

Dette gir stor pågang...
Den største gleden ved å reise er å møte mennesker, og den største ulempen er at det kan bli forbaska dyrt. NO PROBLEMO! Couch Surfing er svaret på både godt og vondt. Det finnes flere alternativer, Hospitality Club var tidligere størst, men er forlengst forbigått av CS. Du kan også vurdere stay4free, global freeloaders, Belodged, The affordable travel club (for folk over 40) og ikke minst WWOOF - dersom du ikke har noe imot å drive organisk jordbruk for kost og losji. The Guardian nevner enda et par, og forklarer forskjellen, men jeg holder meg til Couch Surfing.

I de tre årene jeg har vært medlem (minus effektiv reisetid) har jeg hatt 60-70 positive globetrottere på sofaen i min toroms. Kommer det to får de senga,så tar jeg sofaen, og er det riktig galt, så havner jeg selv på gulvet, men det er det verdt. I enkelte unnatak har visst sofaen aldri kommet i bruk, men det blir en digresjon... Som jeg skriver dette har jeg tre søknader jeg skal forholde meg til, fra Danmark, Frankrike og Brasil – det til tross for at jeg denne måneden har det så travelt at jeg som profilbilde har droppet det smilende portrettet fra Giza til fordel for et mer avskrekkende tatt en dyster natt i Oslo. Du kan se min profil her.
... så jeg bruker dette bildet for å dempe trafikken i perioder når jeg har vanskelig for å ta imot gjester.
Grunnen til at jeg meldte meg inn var ikke at jeg trenger gratis sofaer på tur. Jeg har jo TELT, reiser veldig uforutsigbart og møter ofte godtfolk som inviterer på tørt leie og en dusj. Men akkurat dette var problemet mitt. Etter at jeg har blitt invitert in i utallige gode hjem, kom jeg jo i en enorm takknemlighetsgjeld, hvilket fikk meg til å re min egen sofa for trengende.

Jeg har hatt ei ung jente fra Indre Mongolia, en krokodillejeger fra Australia, en danse-på-fanget-pike, en survival-instruktør, arkitekter fra Brisbane, mor og datter fra Italia, niese og tante fra Barcelona, forelskede belgiere, ei eldre skrulle fra Skottland samt ei fra Roma, homser, førstereisende, kunstnere, antropologer, kokker og ... skjønner du? Fenomenalt!

Selv har jeg overnattet hos den svært hyggelige familien til Jonas i Kristiansand, samt i Danmark, Praha, Riga og Moskva – og har hver plass havnet i gode samtaler som klart økte verdien på reisen. Det er en sjelden luksus å komme så tett på folk, så jeg leser profilene nøye på forhånd før jeg forfatter personlige brev til de jeg er mest nysgjerrig på (jeg blogger snart om erfaringene i Riga og Moskva). Slikt kan det komme varig vennskap ut av, naturligvis, så langsomt bygges et nett av tillit og vennskap, med forgreninger over hele verden.

Two Sicilian chefs in my kitchen!
Unektelig er det en bakside av medaljen. Ettersom jeg bor i Oslo får jeg hopetalls henvendelser, hvorav en del er masseutsendt til mange verter. Jeg ser raskt om de har lest profilen min, og om de har en reell interesse i å bli kjent med meg. Dette er nemlig mer enn en gratis overnatting, så avsendere av det jeg mener er respektløse henvendelser får beskjed om at jeg ikke lar folk drite i min dass, sove i min stue og bruke min internettilgang når de ikke en gang skriver en personlig hilsen. Dette er min borg, og her slipper kun gjester inn som jeg har lyst til å ha her. Det er et privilegium å bo et så ettertraktet sted som Oslo, for da kan jeg velge og vrake i strålende reisefolk.

Hva mener du om dette? Har du et gjesterom, en rimelig komfortabel sofa i stuen eller i det minste plass til et liggeunderlag? Liker du å se italienere boltre seg i kjøkkenet ditt mens den sure eimen av din gamle klesvask fortrenges av parmesan og parmalukt? Er du stolt over stedet du bor, og ønsker at hyggelige folk fra fjerne strøk skal få del i det – kanskje ved at du viser dem rundt en ettermiddag?

Fortell gjerne nedenfor om dine erfaringer, eller hva som holder deg fra å forsøke. Hvorfor er dette ikke noe for deg? Virker det utrygt? Da kan du velge gjester med "tillitsgarantier", gode referanser, mange venner og verifisert adresse. Da er du trygg som i banken. Det vil være lettere for deg å finne verter, hvis du først selv har tatt imot gjester, slik fremstår du også mer sympatisk. Men sørg i hvert fall for at profilen representerer deg godt, og legg ved bilder som viser hvem du er.

Husk at det er du som setter reglene. Du bestemmer om du vil møte noen for en kaffe og sightseeing eller la dem sove hos deg. Du velger selvsagt hvem som får komme, hvor lenge de får bli, hvor de eventuelt får røyke, når du vil ha ro og om de skal ha nøkkel eller ei. Ofte har de med en liten gave til deg, så i øyeblikket har jeg gode polske pølsesnabber, en svær bit parmesan og belgisk øl i kjøleskapet og en nylig tømt flaske Moscatel fra Portugal ved siden av meg. Vitsen er jo å dele, inspirere hverandre og lære begge veier.
Couch Surfere arrangerer turer, fester og ymse arrangementer, over hele verden - og her på min sofa!
Det er ikke mindre enn fabelaktig, at det kan skje en verdensomspennende reise hjemme hos deg - på din egen sofa!

Paul

1 comment:

  1. ... og jeg valgte den franske, hvis noen lurte på det ... :o)

    ReplyDelete