Skal "sivilisasjonen" ta kontakt, eller la være? Min mening er at antropologene skal ta seg av dette på en måte som kan være til urbefolkningens støtte. De er ofte under press fra tømmerhuggere, gullgravere, cocadyrkere eller andre. Vi øvrige bør imidlertid ligge langt unna, og det gjelder ikke bare de "uoppdagede" gruppene, men også naturfolk som har valgt å leve skjermet og tradisjonelt.
Kristina, siste Yaghan i Villa Ukika |
På mine turer har jeg snakket med Kristina, den siste fullblods Yaghan i landsbyen Villa Ukika på Isla Navarino syd for Tierra del Fuego. En god prat hadde jeg også med en eldre kar som hugget til en hvit mann med penger ut av lommene nederst på sin totempel i British Colombia. Det var en del av hans historie, sa han. I Finnmark har jeg blitt forsynt med smakfullt røkt og grillet reinsdyrrygg av to samiske brødre da vi slo leir på samme plass ved elva. Selvfølgelig er det interessant å møte urfolk – vi trenger å minnes på at vi bare er mennesker, alle sammen.
Det har imidlertid vært mer uheldige tilfeller, hvor jeg har tråkket skikkelig i baret. Først da jeg syklet gjennom Amazonas med streng beskjed fra Funai om ikke å stoppe i et reservat for urbefolkning. Naturligvis klarte jeg å punktere der ... og endte opp med å sove over natta i en helsestasjon, hvor jeg traff de lokale. Kvinnene bar barn i en barkstrimmel, ellers var de nakne. Andre blemma var i "Tapon del Darien", mellom Colombia og Panama. Dette er den eneste strektningen uten vei mellom nord og sør, og der presterte jeg å gå meg vill, ettersom jeg valgte en lang rute og fikk noe misvisende info av "Los Katios-indianerne". De så også sitt snitt til å rappe noen småting fra meg, men verre ble det hos Kunaene, som er en større gruppe som bor på forskjellige steder i Panama.
Venn i Kuna Yala |
Briceno, Embera i Sambu |
Jeg skal ikke klage over behandlingen jeg har fått, for jeg var en ubuden gjest, men mitt poeng er, at når du oppsøker de mest isolerte plassene er du i utgangspunktet både pest og kolera. I tillegg til å utsettes for sykdommer de har lav motstand mot, får urbefolkningen i mange tilfeller øynene opp for produkter de aldri tidligere har hatt behov for, og som de nå må tjene penger på å anskaffe seg om de da ikke klarer å rappe eller tigge dem fra deg. Da har vi klart å ødelegge dem med den materielle faenskapen vår.
I Sambu, i den vestlige delen av Darien i Panama lever Emberaene, som er det glade eksempel på at respekt for tradisjon kan balanseres med den moderne verdens framskritt. Her ble jeg tatt imot på en skikkelig måte og forklart hvilke regler jeg skulle forholde meg til, før det bar opp elven med kajakken min ombord i en piragua (vil du lage en selv?). Det ble et fantastisk møte, hvor jeg opplevde hvordan stammen drev gjenplanting av skog og levde i pakt med sine omgivelser uten å være fristet av storbyens mas etter penger og status. De jobber av og til inne i Panama City for å finansiere kopper og kar og praktiske artikler, men heller ikke mer. Det unge paret Briceno og Renilda lot meg bo hos dem, og vi fungerte sammen som om vi skulle være gamle venner. Senere skrev Briceno til meg fra Panama, hvor en bekjent hadde internett, og uttrykte stolthet over de gode ordene jeg hadde beskrevet deres landsby med, på min hjemmeside.
Denne bloggposten startet som et svar på en sak i Ferie og Nytelse, men jeg oppdaget fort at jeg hadde veldig mye på hjertet. Det har jo også vært svært interessante opplevelser i møte med Hopi, Navajo og Siux i USA, Pehuencher i Chile, Uros i Titicaca og Amerindios i Colombias sydøstlige hjørne. Disse flyktet i sin tid fra Britisk Guyana, og de lever overlegent mer ryddig og ordentlig enn sine forsøplende latinske naboer.
Alt i alt vil jeg oppfordre til å reise på en konstruktiv måte, hvor du beskytter miljøet du reiser inn i mot deg selv. Vi kan og må lære av hverandre, men det er fort gjort at vår egosentriske "oppdagertrang" gjør skade:
(ikke min video)
Har selv et veldig positivt møte med Kuna indianerne på San Blas, hvor min samboer, jeg og to barn bodde sammen med dem en liten uke. Opplevde dem som gjestfrie og åpne med stort behov for å kommunisere. Vi hadde ingen felles språk, men det gikk utrolig godt med armer og bein, smil og gestikulering og et og annet spansk ord innimellom :-) De vil nok være noen av de første som merker resultatene av den globale oppvarmingen ja, så lave og flate som øyene er her. Vi var nok heldige å treffe på en gruppe gode familier :) Lærerikt for oss alle!
ReplyDeleteSkal ikke utdype kommentaren så mye her også men det er veldig interessant med noen som har god erfaring på området
ReplyDeleteKuna Yala består av 300-400 øyer, og det bor folk på mange av dem, så det er klart at du kan være heldig eller uheldig med hvor du lander. Jeg bodde tre uker på Mulatupo Sasardi, en liten tett bebodd øy som er delt i to av innbyggerne, etter en krangel. De har hvert sitt forsamlingshus, side om side, helt idiotisk. Et utvalg familier ble mine "allierte", men fikk trøbbel med andre fordi de ikke tok tilstrekkelig betalt av meg. Jeg har aldri opplevd liknende. Jo, forresten, blant Kunaene i Paya, inne i Darien, hvor de presset meg for penger da jeg hadde problemer og forsøkte å rappe utstyr fra meg. Da jeg senere måtte redde den ene indianeren fra fylleslag, og han brakk seg og siklet over hele meg, gav jeg hele slekta en tordentale om at man først redder og dernest tenker kompensasjon. Jeg "spanderte" redningen, til forskjell fra hvordan de sugde meg for gryn. Jeg snakket også mye med Kunaene inne i Panama City, og møtte svært gode mennesker, som fortalte hvorfor de IKKE ville bo i Kuna Yala mer ... Jeg er glad for at dere kun hadde gode opplevelser, men jeg tillater meg å tro at det kan ha hatt noe med turistselskapet å gjøre, altså at de fikk gode penger for det. Jeg må si at de mange opplevelsene jeg hadde, tyder på at det er det de er mest opptatt av.
ReplyDeleteHeisann, jeg har noen upubliserte videosnutter liggende, som jeg legger ut litt etterhvert. I den første kommer hele det åpne brevet til folket på Mulatupo, så blir det mye triveligere etter hvert ...
ReplyDelete:o) Paul