09 February, 2011

Redaksjon i KRISE!

faksimile 9/2-11 minus reklame
Det er "REISEREDAKSJONEN(E)" jeg tenker på, og krise må det jaggu være. Før har jeg vært både Fly Forbanna og Flydd i Flint, men nå er jeg mer oppgitt og medlidende. I en verden av vidunderlige reisemål, med utfordrende destinasjoner i hopetall, ser vi igjen at reiseredaksjonene faller ned på den billigst mulige måten å fylle sin reiseseksjon på. En kikk på hva de serverer oss i "VG reise" i dag blottlegger denne krisa i all sin jammer.
    Jeg tenker da på søylen med redaksjonelt innhold og ikke på valutakalkulatoren, printbare reiseguider og lesernes bidrag med spørsmål, diskusjoner og lesebrev. Disse gratisbidragene er naturligvis helt topp for avisens økonomi, og på sin plass som tilbehør til interessante saker. Men det er en grunn til at reiserelaterte spørsmål og svar havner i margen, og ikke under de redaksjonelle godbitene - altså artiklene. Sakene i seg selv har nemlig i beskjeden grad med reising å gjøre.

Det starter med tre strake muntre meldinger fra flyselskapene.Toppsaken har med en spanjol og musene hans og gjøre, de kan kanskje en gang i fremtiden "Skjule seg i scannere i sikkerhetskontrollen ... og slå alarm hvis det er fare på ferde." En skikkelig gladsak, med andre ord. Men med null reiseverdi.
    Det har heller ikke andre (fly-)sak. Av alle totalt uinteresante ting, inviteres vi her til å lese at ansatte i et USA'nsk flyselskap som for alt jeg vet aldri har vært på norsk jord, skal på smilekurs! Helt klart en gladsak!
    Tredje (fly-)sak orker jeg ikke gi referat av, det har med flysikkerhet og ESA og EØS og Grunnloven og at Støre mener at situasjonen er uheldig å gjøre. Ikke reisestoff.
   Fjerde sak er enda mindre aktuell. Det forbauser meg at en journalist kan sette navn til en slik sak uten å oppgi det internasjonale byrået han har sakset den fra. Utsolgt homsecruise i Karibien. Say no more.
    Femte sak er heilnorsk og dreier seg igjen om fly, men har for en gang skyld hverken med charterselskaper eller feriereiser å gjøre. Et ambulansefly kræsjet ikke i en kinesisk papirlykt i Lofoten! Det er saken. Det er ikke mer, men det forsikres at det var ubehagelig for flybesetningen, skriver VG. Stoff som både er tagget med "fly" og et potensielt reisemål regnes altså som reisestoff. Om det ble siste reis for pasienten stod det ingenting om.
    Sjette sak har for første gang med forflytning på landjorda å gjøre, men den dreier seg om albanere og sigøynere som illegale innvandrere til andre land enn Norge og serbernes EU-pålagte behov for å utarbeide en strategi... ehhh ... si meg, er ikke det helt kurant utenriksstoff? Hva pokker gjør det her?
    Syvende sak ... oi ... vi er tilbake i lufta gitt. Ikke et norsk flyselskap eller norske passasjerer eller destinasjoner, men noen fulle belgiere som ble kastet av et Ryan Air fly fordi de ikke ville betale for bagasjen sin. Det kan vi jo kalle et reisetips: husk å betale for bagasjen! Som om alle ombord i et Ryan-fly ikke har vært hjernevasket med den kunnskapen lenge før flybussen stopper ved terminalen.
    Åttende sak, og ENDELIG en reiseartikkel. Det dreier seg om Malakka i Malaysia og tar utgangspunkt i at dette nå er verdens billigste ferieland. Heldigvis personliggjør gjør Dag Fonbæk denne nyheten ved selv å ha tatt en kikk på landet, og forteller saker og ting som kan opplyse og friste. Vi får hverken et kart eller et bildegalleri, men innholdet har likevel fenget hos flere lesere, som har kommentert under bildet - et tegn på at vi er sulteforet på faktisk reisestoff!
    Niende sak - jeg skal snart gi meg - har med en kjernesunn Michelin-restaurant i New York å gjøre. Rolls Royce parkert utenfor. Kall det en nisjeartikkel.
    Tiende sak må jeg nevne. Den er av typen som først gjør at jeg føler meg dum, fordi det enkle budskap (de er alltid enkle) ikke når fram til meg. Overskriften må gjengis i sin helhet:
Utlendingene misfornøyd med Himmelblå-kysten 
- effekten på vei bort, mener reiselivsforsker.
 Hæ? Har Himmelblå gått sin seiersgang i Europa? Kommer nederlendere, franskmenn og tyskere i strie strømmer for å oppleve kulissene til den norske såpeoperaen? Utlendingene er mindre fornøyd med mat og overnattingsmuligheter, enn norske turister er, viser en undersøkelse. God dag mann økseskaft. Dette er jo en hel artikkel om bare vissvass! Det ser ut som om tidligere nevnte journalist har stappet en artikkel om skuffede utlendinger og en annen om det naturlige fenomen at TV-effekt ikke varer evig, i samme ordbehandler og kjørt autokorrektur på full guffe (faktisk var lokalavisen langt mer presis). Etter to gjennomlesninger mener jeg at dumskapen ikke var på min side denne gang, og trekker et lettelsens, men oppgitt, sukk.

En opptelling av de 30 sakene som er presentert, viser at:
  • 16 dreier seg om flytrafikk
  • 17 av er negative, ved å snakke om ulykker, terror, streik etc
  • 5 gir deg inspirasjon til a reise 
 Takke meg til blogglisten.

Paul

No comments:

Post a Comment