02 December, 2012

Albania - PPE 7



Kajakken Nelly og jeg har padlet forbi Corsica, Sardinia og Sicilia. Nå er vi på vei under Italias støvel for å ta fergen mot Hellas. Det er sommeren 1999 og hetebølge, så et bad er knapt avkjølende. Italienerne peser i varmen.

Dessverre velger jeg feil ferge, i en øyeblikk av spontanitet. Den jeg går ombord i, går til Albania, et land som åpnet sine grenser og sine sinn knapt ti år tidligere. Denne lukkede kommunistiske enklaven tilhørte på mange måter ikke Europa og folket var massivt ført bak lyset. En slik skade tar mer enn ti år å lege, og det får jeg erfare.

Av og til treffer jeg på folk som husker denne episoden, snart tolv år etter at den ble vist. Det skyldes i følge dem at det er den eneste gang de har sett meg forbannet ... og jeg tør påstå, med svært god grunn.

Add caption
Akkurat da humøret mitt hadde blitt presset både av banditter, mangel på vann og harde forhold på havet, kommer imidlertid en opplevelse som mer enn oppveier de negative. Da dukker nemlig Polo opp, og han har jeg tenkt på veldig mange ganger siden den gang.

Du kan lese mer om serien på hjemmesiden min, og se de foregående episodene her på bloggen.


Snurr film.


No comments:

Post a Comment