06 June, 2012

Folk i Varanger

Unjai Danielsen
Alf Eristad


Sigbjørn Laugsand

Unjai er en av de kuleste frisørene jeg lenge har møtt. Hun serverte kaffe og har en herlig latter. Bussjåfør Sigbjørn er hovedperson i Episode II og er stolt som en hane. Hans kollega Alf har et herlig smil og ditto frisyre.

Alle fire Ortlieb sykkelbag-farger!
De som tror jeg er på sykkeltur fordi jeg liker å sykle, tar helt feil. Jeg tråkker først og fremst avgårde for å møte folk. Alle de andre gode opplevelsene med tid til tanker, flott natur og fysisk fostring er ren bonus.
    Fire andre karer er også på hjul, belgiere som skal ta et par uker nedover langs den historiske grensen til Jernteppet. Selv blir jeg mindre begeistret ved å sykle under havet fra Vardø til fastlandet, heldigvis var det lite trafikk i tunnelen.

Et av Norges østligste lam.
Ikke så lavt som Dødehavet.
Kong Haakon
En svært nysgjerrig firbent finnmarking kom helt bort til gjerdet for å finne ut hva en syklist er, mens blåser som har drevet i land har fått et litt stivere smil.
    Kong Haakon virker også litt anstrengt, der han stolt og opphøyd vokter Vardøhus Festning, som har stjerneform og er eneste bastion i nord med saluttplikt.

Kystkunst.
Trygg og Laila Øien
Vardøhus' sanne vokter er imidlertid Trygg, som du snart stifter bekjentskap med i Episode III. Han og kona omslutter deg meg med sin varme og humor.
    Trygg vokste opp på festningen og stiller med ropert og rød uniform ved anløp av større turistmengder, som får den unike festnings historie levende forklart. Og levende er han, ikke minst når han får en vakker kvinne på hver side, her representert ved to av de ypperste representantene for sitt kjønn, kommandant major Eikeland og hennes datter:

Frøy, Trygg og Elisabeth den 1.


Forresten ... disse gutta må jeg ikke glemme - takk for påminnelsen - en fin gjeng på små og store hjul utafor Prix'en på Bjørnevatn.
    "-Hva kaller man folk fra Kirkenes?" spurte jeg, i den tro at de selv var det.
    "-Kirkenesramp!" svarte de med et glis - de er jo fra Bjørnevatn!  ;o)


God Reise!


No comments:

Post a Comment