21 July, 2012

Nordkapptunnelen - sekund for sekund


Liten tvil om at du her har sommerens store snakkis når Pauls Planet nå satser på tilnærmet helaftens underholdning i reality-stil og bryter med det barrierer som vi hittil knapt har kjent til. Det finnes nemlig utfordringer og stigninger som er hardere enn fjellpasseringer. Ikke så mange, riktig nok. Men en av dem heter Nordkapptunnelen. Her gjelder det ikke å kommet il topps, men til bunns - og opp igjen. Skikkelig dybdejournalistikk, mao.

Sekund for Sekund

Utilsiktet dramatisk høydepunkt
I de nitidige forberedelsene til denne produksjonen ble alt lagt til rette for fullstendig å unngå høydepunkt i historiefortellingen. I tråd med genrens etablerte stilform ble det lagt vekt på kjedsommelige situasjonsbetraktninger og repeterte faktaopplysninger, samt en tilbakevendende irriterende mobilsignallyd som har til hensikt å vekke folk i sofaen.
    At dette gjennomtenkte regigrepet skulle vise seg å gå på en smell i siste halvdel av maratonsendingen skyldes hendelser helt utenfor Pauls Planets kontroll. Jeg vil likevel ikke betegne denne nyskapende mediabegivenheten som mislykket, men heller slå fast at den antok sitt eget liv og vokste til noe større enn seg selv.

Inkurie I: Jeg var så heldig å passere bomstasjonen før den like etterpå ble nedlagt. På den måten sparte jeg en masse penger, ettersom det da fremdeles var gratis å passere med sykkel...

Inkurie II: Noen sekunders tankeløs anvendelse av ministativ bryter med dogme-konseptet, og jeg kan dermed ikke snike meg inn på de store festivalene som ressigør av en dogmefilm. Filler'n.

Inkurie III: Guiness Book of Records var vurdert kontaktet, inntil en hyggelig kar på G-sport kunne opplyse at begivenheten/uhellet også tidligere har inntruffet. Synd. Det ville vært morsomt å være den syklist i verden som har hatt et slikt uhell dypest under havets overflate...

Fakta:

Nordkapptunnelen er en undersjøisk veitunnel mellom fastlandet og Magerøya. Den er 6 875 meter lang og går ned til 212 meter under havet. Tunnelen ble åpnet 15. juni 1999 og fikk pga dårlig fjellgrunn en brattere stigning på Magerøysiden enn først tiltenkt - hele 10%. Nordkapptunnelen er den lengste veitunnelen i Finnmark, og den var verdens nest lengste undersjøiske veitunnel da den åpnet i 1999, etter Tokyobuktatunnelen.

Jeg vil rette en spesielt varm takk til Wikipaedia og alle medvirkende.

...greveling-grevelang.



No comments:

Post a Comment