28 February, 2011

Moskva: GALLERI!


OK, så her har dere noen herlige bilder fra en by som du med en viss rett kan si tok helt rotta på meg, følelsesmessig. Klikk på bildesamlingen over for å gå rett til visningen, og utforsk også minde andre gallerier. Folk var så blide og åpne, hjelpsomme og trivelige at jeg nå har byen blant mine favoritter. Jeg bodde hos Nadia og Julia før min venninne Mona kom opp fra Libanon, deretter ble det hotell de siste dagene før vi returnerte til norsk jul.

Klikk for stort bilde! Broen leder over elven fra Den Røde Plass, Kreml sees til høyre.
Igjen må jeg prise Couch Surfing for en fabelaktig måte å få en god sosial opplevelse samtidig som du sparer på budsjettet. Etter noen fine dager i RIGA hadde jeg avtalt med tre verter i Moskva. Ettersom en ble forhindret, lot Nadia meg bo hos henne og datteren i fire dager, før Julia tok imot i en toroms leilighet hun deler med sine foreldre i utkanten av byen. "Utkanten" betyr lett halvannen time hvis trafikken ikke flyter, men jeg var glad for muligheten for å komme litt rundt.

Nadia er en knallhard kvinne, vakker og naturlig. Hun jobber med å forberede vordende foreldre på fødselen og har også jobbet som oversetter. Gjestfriheten hennes er total, vi hygger oss på kjøkkenet om morgenen etter at hun har skyflet datteren i barnehage i nærheten. Det er ikke lett å få barnehageplass og hun har relativt god økonomi, ettersom hun eier en annen leilighet som hun får inn mer penger på enn det koster å bo i denne. Vaskemaskinen lekker, veggmalingen sprekker og ting står lagret i korridoren utenfor, og det er godt å minnes på hvor lite slike ytre ting egentlig betyr.
Julia, Maija, Jana og Nadia ... fabelaktig trivelige folk, alle med plass til meg!
Julia studerer landskapsarkitektur på et fakultet inne i sentrum. Jeg møter henne på metroen som tar oss et stykke, før det er buss videre. Det venter en god middag og en madrass på gulvet i hennes rom. Neste dag tar hun meg med til frisøren, som har salong inne i en leilighet i en blokk i nærheten. Jeg er med å stemme over hvilken rødtone vi skal satse på, og så fotograferer vi senere resultatet på balkongen hennes. Det er utrolig at det er mulig å få slike venner, nærmest fiks ferdig. Heia Couch Surfing!

Mona - on black cobble stones in the Red Square.
Mona ville egentlig til Berlin, men jeg ytret sterkt ønske om endelig å oppleve Moskva, mye fordi det er vinter og dermed perfekte forhold for russere i store luer. Vinteren reddet landet fra både Napoleon og Hitler, og skaper en flott stemning i byen, nå da jeg er så heldig at det ligger snø, og store isflak driver forbi på elven nedenfor Kreml. Store juletrær er stablet opp, innbyggerne pakker seg inn i pels og fortauene er stålglatte, hvilket ikke hindrer SEXY RUSSISKE KVINNER i å promenere i høye hæler.

Når du velger hotell i Moskva, behøver du ikke bo midt i byen. Ettersom den geniale metroen blåser deg avgårde i alle ønskelige retninger, kan du spare mye på å bo litt utafor. De svært hjelpsomme ansatte på Intourist i Oslo hadde foruten å ordne alt visumstyr også skaffet et helt greit hotell som i sin tid ble bygget for OL. Horene i resepsjonen er noe slitte å se til, men de smiler pent og værelsene i de øvre etasjene er fint oppusset og like i nærheten av Vernisage in Izmailovo, et loppe- og suvenirmarked som absolutt er verdt et besøk.

Det sies at Moskva og Russland er to forskjellige ting, og at russere i hovedstaden på langt nær er så trivelige som sine landsmenn. Det lover uhyre godt for resten av landet. Jeg tok meg i å få en klump i halsen, der jeg stod og betraktet en menneskemengde med gode ansikter. For knapt 25 år siden skilte et jernteppe oss ad. Jeg øvde på å skyte granater med en 82mm bombekaster, var redd dem og visste at deres ammunisjon  hadde atskillig større diameter.

Vi kalte dem Stygg Fi.

Det er på høy tid å se at de er vakre.


Paul

No comments:

Post a Comment