17 April, 2011

Blindpassasjer i Bastø III

Dette blir påskethrillertrilogiens siste del. Jeg ankommer Danmark etter to usedvanlig gode opplevelser av uovertruffen svensk velvillighet, og innser plutselig at "Stena Danica" anløper Frederikshavn en god time etter at siste ferge setter kurs derfra til Læsø, som er min destinasjon for påsken. Håpløs planlagt vil noen si, slett ikke planlagt vil jeg mene. Jeg var altså strandet i en forblåst provinsby i Jylland første fredag i påsken, uten umiddelbare tilbud for overnatting. Å sove er en menneskerett som jeg nødig betaler for, så jeg så meg rundt ...
I andre byer har jeg overnattet hos brannvesen, legevakt, hjem for hjemløse, havnelager eller togstasjoner. Så vidt meg bekjent er Frederikshavns eneste tilnærmet døgnåpne etablissement den slitne puben "Lykten", hvor klientellet kastes ut en time om morgenen så de får feid lokalet. Den frister ikke. For mange år siden var jeg i samme knipe her, og gikk på kino. I billettluken spurte jeg om å få bli med billettøren hjem, hvilket hun innvilget, men den løsningen har jeg ikke tro på i dag.
    Jeg har ikke med meg sovepose, så det er for kaldt til å sove ute, men det bør være muligheter her nede på havnen. De har jo et temmelig stort verft, og flere båter ligger inne. Ved nærmere ettertanke har jeg overnattet i båter ved flere anledninger, så jeg går inn mellom de gamle mursteinsbygningene. Det er lys i Bastøfergen, som her ligger i tørrdokk, ellers ser det bokstavelig talt mørkt ut. En kar i en lift pusser på skroget, selv om det nærmer seg midnatt. Landgangen er nede. :o)
Moss-Horten passasjerer kan glede seg ...
Bildekkene er nymalt, jeg er redd for å sette røde fotspor i det grå, men det er visst tørt. For å styrke min samvittighet går jeg opp på øvre dekk, hvor kaptein og mannskap har lugarer. Alle dører er åpne, men jeg finner ingen folk, selv ikke når jeg hoier. Det er likevel sikkert at de vil dukke opp, men det er jo fredag, så de er vel på byen.
    Det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse, men aller best å være helt ubemerket, så jeg finner en plass i salongen hvor de ikke finner meg når de kommer ombord utpå natta. Her er det varmt, lys og strøm til Mac'en, så jeg sitter og skriver en stund før jeg legger meg på tvers over noen temmelig komfortable seter. Ingen oppdager meg. Natten er sikret ... og ja, jeg rekker første ferge til Læsø neste morgen. Nå er det påske! Ha en fin en!



Paul

2 comments:

  1. Vi skal til Læsø i sommer og den turen er planlagt ned til minste detalj, men morstomt å lese om din tur og måten du løste overnatingsproblemet på.

    ReplyDelete
  2. Du er virkelig noe for deg selv :-) :-) Ha en fortsatt god påske, Paul! Jeg heier på deg!!!

    ReplyDelete