01 April, 2011

Tromsøs burger-image!

Image is everything, og turisme blir stadig viktigere, men har ikke Tromsø gått litt for langt når de nå har omdøpt verdens nordligste Burger King til "Borger King", ettersom den befinner seg i den historisk verdsatte Amtmannsgården til ærverdige Peder Figenschou, den første med borgerskap i byen? At han dro igang en burgerbar i 1794 er utvilsomt kuriøst, men det er vel ikke så rart at den på den tiden var best i by´n - tipper at hurtigmat-konkurransen var beskjeden på den tiden.

På nordgående Hurtigrute overhørte jeg en underholdende prat mellom engelskspråklige turister. Med Lofoten glidende forbi utenfor panoramavinduene, diskuterte de om burgeren i Tromsø kunne være bedre enn den i Trondheim, og de så med spenning fram til å smake verdens nordligste. Det var slik jeg først hørte om rekordburgerne, og derfor jeg selv så nærmere etter, da jeg gikk forbi (uten å gå inn!).

At Tromsøs turistmyndigheter framover velger å basere byens image på "besteburgerlige" tilbud kan skyldes at Mack bryggeri forflyttes til inn på Malanghalvøya. De må altså slutte å profilere seg som byen med verdens nordligste bryggeri, noe som i første omgang kan synes som et stort tap, men som kan vise seg å vendes til økonomisk triumf. Money talks, og pengesterke feriegjester har åpenbart et tettere forhold til verdensomspennende burgerkjeder enn et obskurt ølmerke som anbefales som følge til måsegg.

Hva synes du? Er det lurt av Nordens Paris å fronte seg med "Big Borger" hele året framfor nordlys kun om vinteren, en ganske liten "Ishavs-katedral" eller sommernetter som fratar deg nattesøvnen?

... når jeg først var på jakt etter skilt, fant jeg et par til. Jeg velger følgelig å gi Tromsø Håndverksservice litt gratis reklame her, til trøst for at de et halvt år etter anskaffelse av ny bil ikke var "opppmerksomme" på trykkfeilen på bilen!

Et nytt og fancy boligkompleks har også vært litt uheldige med skilt og følelsesliv. Skiltets størrelse og plassering skulle gjøre det helt unødvendig å velge en underlig delt bunnfarge, men at de "beklager" at de kommer til å taue deg bort, det er en emosjonell flikk-flakk. De klager faktisk over sin egen atferd før de praktiserer den, som om de kommer til å være utilregnelige i gjerningsøyeblikket.

Skilt er gøy - men besteburgeren tar kaka!

1 comment:

  1. Det siste skiltets storrelse og plasssering gjor det ogsaa litt vanskelig aa lese den linjen som ligger bak skiltet. he he. tror jeg skal se om de har Big Borger i Ivanovo

    ReplyDelete