01 October, 2012

Favignana - PPE 5


La en ting være sagt: Jeg støtter ikke fangst av tunfisk. Ei heller på tradisjonelt vis, slik det gjøres i Middelhavet. Det var imidlertid ikke så stor fokus på dette tilbake i 1999, da jeg kom padlende langs Sicilias kyster og tok fergen ut til Favignana, en øy rett vest for Trapani, som selv ligger lengst vest på den store trekantede vulkanøya framfor tuppen av Italias støvel. Det er altså tid for Paul padler Europa igjen.

Dårlig fiskelykke ble vår skyld...
Det er spenning og nervøsitet i landsbyen, ettersom mye avhenger av god fangst i de kjempelange lange nettene som er spent opp for å danne en felle for tunfisken. Om alt går bra - sett fra fiskernes perspektiv - kan hundrevis av tunfisk som kan veie opp til 350 kilo heises opp i de solide prammene.
    Dette er reinbarka machotradisjon. Det er blod. Det er skrik. Det er sang og det er slit. Så når dagene går med dårlige nyheter, begynner folk og murre. Kanskje skyldes uflaksen de tre journalistene som også venter på fangst?

Benito avventer ved "Dødens Kammer".
Jeg treffer på erke-engelske James fra New York Times og inviteres hjem til fiskeren Enzo som mener hele Mattanzaen er forkastelig. Som en kuriose kan nevnes at hun som skulle oversette dialogen mellom Enzo og meg måtte gjette seg til mine spørsmål ut i fra Enzos svar, selv om hun også slet med å skjønne hans sære dialekt. Men vi forstod hverandre, han og jeg. Vi trodde jo vi snakket italiensk...

Velkommen til Favignana, altså... og finn gjerne de foregående episodene i arkivet.


No comments:

Post a Comment